Pages

Spaghetti Bolognese With Black Pepper Sausage

Assalamualaikum semua....malam ni saya nak kongsikan resepi resepi "Spaghetti Bolongnese With Black Pepper Sausage" ..Spaghetti ni saya masak sebagai juadah berbuka kami sekeluarga hari ni...kesian Arissa yang baru belajaq puasa tu, walaupun tak berapa sihat sebab batuk2 tapi bila dengar mama dia nak masak spaghetti ni sanggup tahan...tak nak berbuka....Alhamdulillah walaupun baru belajaq puasa, dapat juga seminggu kat dia....hari yang mula2 ja pancit...tahniah sayang mama...semoga besar nanti jadi anak yang solehah...amin...

Alkisahnya, "Spaghetti Bolongnese" ni memang selalu sangat saya buat, terutamanya bila malas..he...he...untuk kali ni saya campakkan ja sosej sekali...kalau suka cendawan butang pun boleh, tapi saya tak letak sebab takdak stok kat rumah...lagi satu saya guna sos spaghetti segera yang dalam tin tu ja...tu yang cepat tu... saya dari dulu lagi lebih suka guna jenama Prego yang dalam tin tu....Jom la kita belek2 resepi kat bawah ni....

Bahan:
  • 300 gm Spaghetti - direbus dengan garam dan sedikit minyak hingga lembut. Toskan.
  • 1 tin Traditional Tomato Spaghetti Sauce - saya guna Prego
  • 400 gm daging kisar
  • 3 batang Ayamas Black Pepper sosej - dipotongbulat2 kecil
  • 1 labu bawang holand - didadu ( bawang besar biasa pon boleh )
  • 3 ulas bawang putih - dicincang
  • 1 sudu besar cili kisar (optional- kalau tak suka pedas sila abaikan )
  • 3 sudu besar sos cili
  • 2 sudu besar sos tomato
  • 1 sudu besar sos lada hitam
  • Garam dan gula secukup rasa
  • 1/2 sudu teh serbuk oregano
  • 1 helai bay leave
  • 3 sudu besar minyak zaitun
  • Grated Parmesan cheese untuk tabur

Cara-Cara:

  • Panaskan minyak zaitun dalam periuk,tumiskan bawang besar dan bawang putih sebentar hingga naik bau.
  • Masukkan cili kisar, kacau dan masukkan daging kisar. Masak hingga daging empuk.
  • Masukkan sos spaghetti, sos cili, sos tomato, sos lada hitam, oregano dan juga bay leave.
  • Masukkan sosej dan kacau. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Tutup api.
  • Tuangkan ke atas spaghetti yang diletak di dalam pinggan dan tabur Parmesan cheese. Hidangkan. Selamat mencuba...

0 comments: